Orimattilalaisen Finlandia Kirjan alkuvuosi 2025 on sujunut erinomaisesti. Verkkokaupan kävijämäärä kasvoi 69 % ja myynti nousi 59 % vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana, vaikka kirja-alan kokonaismyynti laski samanaikaisesti 11,3 % (Kirjakauppaliitto 2025).
Finlandia Kirjan syksyllä 2024 lanseerattu hybridikonsepti, jossa uudet ja käytetyt kirjat yhdistyvät saumattomaksi valikoimaksi, on osoittautunut asiakkaiden suosikiksi. ”Koko toimiala on ison muutoksen keskellä, ja ihmiset tekevät entistä tietoisempia valintoja. On hienoa nähdä, että meidän mallimme yhdistää uutta ja käytettyä resonoi näin voimakkaasti”, iloitsee Finlandia Kirjan toimitusjohtaja Matti Pietilä.
Käytettyjen ja uusien kirjojen markkinat lähentyvät toisiaan
Finlandia Kirja on jo pitkään tunnettu Pohjoismaiden suurimpana antikvaarisena kirjakauppana, ja sen asiakkaat ovatkin perinteisesti tilanneet nimenomaan käytettyjä kirjoja, joita yrityksen Orimattilan ja Lahden varastoista löytyy yli 600 000 kappaletta. Nykyään samat asiakkaat löytävät kuitenkin entistä useammin myös uusien kirjojen pariin: kun uusia kirjoja lisätään ostoskoriin, on mukana yleensä myös käytettyjä kirjoja.
Vastuullisuus on Pietilän mukaan Finlandia Kirjan ytimessä. ”Kiertotalous tukee kestävää kulutusta, mutta myös nykyaikaista, asiakaslähtöistä liiketoimintaa. Tavoitteenamme on pitää kirjat mahdollisimman pitkään lukukäytössä ja tarjota samalla asiakkaillemme helppo tapa tehdä sekä kestäviä että monipuolisia lukuvalintoja”, kertoo Pietilä.
Kirja kertoo omistajastaan – uutuuskirjakin lähtee nopeasti kiertoon, jos se ei sovi kotihyllyyn
Kirjanomistajan suhde teoksiin on muuttunut – enää ei kerätä hyllymetrejä vaan valitaan tarkasti, mikä jää. ”Saamme varsin uusiakin kirjoja käytettynä valikoimaan, koska ihmiset ovat nykyään tarkempia siitä, mikä kirja saa kodista hyllypaikan”, Pietilä avaa. ”Kirjoista ei enää sokeasti koosteta massiivisia kokoelmia, vaan ne valikoidaan harkiten. Usein kirja saa jäädä, jos se onnistuu koskettamaan tai puhuttelemaan mieleenpainuvalla tavalla. Joskus perusteena voi olla vain se, että kirja näyttää kauniilta.”
Kuvassa Finlandia kirjan yli 16 metriä pitkä kirjahylly, etualalla yrittäjä Matti Pietila.