Päijät-Soten Digiklinikka otettiin Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen kuntalaisten käyttöön vuoden alusta alkaen. Toiminta on saanut onnistuneen alun.
Päijät-Soten digipalvelut ovat tuoneet sujuvuutta Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen asukkaiden terveyspalveluihin. Hoitoon on päässyt Digiklinikalla nopeasti: keskimäärin yleislääkärin avun on saanut noin 17 minuutissa. Keskusteluja on Digiklinikalla hoidettu jo yli 3500 kappaletta.
– Nopea hoitoonpääsy on digipalveluissamme yksi tärkeimmistä tavoitteista, ja tämä on Hollolassa, Asikkalassa ja Padasjoella toteutunut hyvin. Olemme pystyneet hyödyntämään toiminnan käynnistyksessä Harjun terveydestä saamaamme erinomaista oppia siitä, miten uusi toimintamalli käynnistetään onnistuneesti hyvinvointialueen sisällä alueen muissa kunnissa ja toiminnoissa, toteaa palvelun tuottajana toimivan Mehiläisen digitaalisten terveyspalveluiden johtaja Ossi Laukkanen.
Digiklinikalta voi saada apua esimerkiksi äkillisissä vatsa-, silmä-, iho- ja ylähengitystieoireissa. Digiklinikan suun terveydenhuollon palvelukanavalla voi asioida särkyjen ja muiden suun alueen vaivojen lisäksi erilaisten hoito-ohjeiden ja neuvonnan saamiseksi. Huoli pärjäämisestä -palvelukanava tarjoaa keskusteluapua mielenterveyteen, päihteisiin ja ihmissuhteisiin liittyvissä haasteissa.
– Yleisimpiä digiklinikkayhteydenoton syitä Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen alueella ovat olleet ylähengitystieinfektiot, mukaan lukien Covid-19. Myös vatsatauti, virtsatieinfektiot ja silmätulehdukset nousevat esiin Digiklinikalla tehdyissä diagnooseissa, kuvailee Mehiläisen digitaalisten terveyspalveluiden johtava lääkäri Essi Kainonen.
Lasten oma palvelukanava laajenemassa seuraavaksi
Käyttäjiä digipalveluille löytyy alueella laajasti eri ikäryhmistä. Suurimmat käyttäjäryhmät ovat 20-49 -vuotiaissa. Myös yli 60-vuotiaat ovat löytäneet palvelun pariin hyvin. Heidän osuutensa hoidetuista keskusteluista on ollut Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen alueella noin yhdeksän prosenttia.
– Olemme palvelleet Digiklinikalla laajasti myös lapsiasiakkaita. Heidän osuutensa keskusteluista on ollut noin 13 prosenttia. Seuraavana palvelulaajennuksena Hollolassa, Asikkalassa ja Padasjoella onkin tulossa vielä loppusyksyn aikana käyttöön lasten oma palvelukanava. Myös lasten palveluista meillä on jo erinomaisia käyttökokemuksia Harjun terveydestä, sanoo Laukkanen.
Lasten palvelukanavaa voi käyttää, kun on ensin liittänyt perheenjäsenen palveluun. Ohjeet liittämiseen löytyvät Päijät-Soten verkkosivuilta paijat-sote.fi/digiklinikka.
Päijät-Soten digisovellusta voi käyttää verkkoselaimella osoitteessa https://oma.mehilainen.fi/ tai OmaMehiläinen-sovelluksessa Päijät-Sote-teemalla. Harjun terveyden asiakkailla Digiklinikka on ollut käytössä jo viime vuoden alusta alkaen. Harjun terveydessä on sen toiminnan aikana hoidettu kokonaisuudessaan jo yli 65 000 keskustelua.
Lisätietoja:
Mehiläinen, digitaaliset terveyspalvelut, johtaja Ossi Laukkanen
Mehiläinen, digitaaliset terveyspalvelut, johtava lääkäri Essi Kainonen
Päijät-Sote, Pertti Sopanen, hallintoylihoitaja, 044 482 3171
Yhteydenotot Mehiläisen viestinnän Laura Martinsuon kautta, laura.martinsuo@mehilainen.fi, p. 040 1962 892
Päijät-Sote kokoaa hyvinvointiyhtymän järjestämät erikoissairaanhoidon, sosiaali- ja perusterveydenhuollon sekä ympäristöterveydenhuollon palvelut yhden nimen alle. Edistämme alueemme asukkaiden terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä ihmisestä välittäen, yhdessä tehden ja rohkeasti uudistuen.