Suomenhevonen saa oman brändi-ilmeen

06.09.2024 10:09

Suomenhevonen, kansallishevosemme, saa oman brändi-ilmeen 6. syyskuuta 2021, suomenhevosen päivänä.
Suomenhevosella ei ole aiemmin brändi-ilmettä ollut. Samalla avautuu uusi verkkosivusto
www.suomenhevonen.fi, joka kokoaa yhteen suomenhevosta koskevaa tietoa ja muun muassa ohjaa ja
kannustaa hevosen kanssa harrastamisen pariin.
Suomenhevosen tunnettuuden ja kysynnän kasvattamista niin Suomessa kuin kansainvälisesti lähdettiin
pohtimaan suomenhevosyhdistysten voimin muutama vuosi sitten. Suomenhevosliitto ry, Suomenratsut
ry, Suomenpienhevosyhdistys ry ja Suomen työhevosseura ry huomasivat, että kun toiminnan kohde on kaikil-
la sama – suomenhevosen hyväksi työskentely – voimat kannattaa yhdistää. Yhteistä oli huoli siitä, mikä on
suomenhevosen tulevaisuus, kun varsamäärät olivat huolestuttavassa laskussa. Myös keskusjärjestö Suomen
Hippos ry on alusta lähtien ollut mukana brändityössä.
”Totesimme, että suomenhevosen tunnettuutta on lisättävä, kerrottava hevosesta heillekin, jotka eivät sitä
vielä tunne. Kaupungistumisen kiihtyessä on yhä enemmän ihmisiä, joilla ei ole enää ”kotoperäistä” mahdolli-
suutta tutustua hevoseen. On pidettävä huoli, että ainoa alkuperäinen suomalainen hevosrotu tunnetaan
mahdollisimman laajalti, jotta sitä kohtaan on riittävästi kysyntää. Kysynnän kasvu puolestaan vaikuttaa myön-
teisesti kasvatukseen ja varsamääriin ja siten rodun elinvoimaisuuteen – tämä on tavoitteemme”, kertoo
Suomenhevosliiton Tuula Pihkala brändityöryhmästä.
Tunnettuuden kasvattamiseen tarvitaan kunnon työkalut, ja näin lähdettiin luomaan suomenhevoselle omaa
brändi-ilmettä. Yhtenäinen ja selkeä brändi-ilme on tärkeä viestinnän perillemenon kannalta – se antaa parem-
mat mahdollisuudet erottua sekä tehdä johdonmukaista ja kustannustehokasta viestintää.
”Nopeasti huomasimme, että tarvitaan vain ja ainoastaan suomenhevoselle omistetut verkkosivut. Niiden
avulla on helppo ohjata uudetkin ihmiset suoraan suomenhevosta koskevan tiedon pariin ja innostaa tutustu-
maan hevoseen. Sivut luonnollisestikin kehittyvät ja täydentyvät ajan mittaan”, Pihkala toteaa. ”Tarkoituksena
on laajentaa suomenhevosen tunnettuutta kansainvälisestikin, joten sivustolle tulee myös englanninkielinen
osio. Kokonaisuuteen liittyy luonnollisesti myös sosiaalinen media.”
Suomenhevosen brändi-ilme ja verkkosivut julkistetaan suomenhevosen päivänä 6.9. Sen jälkeen viestintää
ja markkinointia suomenhevosesta aletaan toteuttaa uudella ilmeellä ja mainostoimiston laatiman viestintä-
ja markkinointisuunnitelman pohjalta. Kyse ei ole vain lyhytkestoisesta kampanjasta, vaan tavoitteena on
pysyvä kotipaikka suomenhevoselle verkkoympäristössä.
”On äärimmäisen hienoa, että suomenhevosyhdistykset ovat yhdistäneet voimansa suomenhevosen brändi-
työhön. Suomenhevonen on erittäin tärkeä osa maamme historiaa ja kulttuuria, joten toivon, että tällä
yhteisellä työllä ainutlaatuinen alkuperäinen hevosrotumme saa lisää ansaitsemaansa näkyvyyttä ja arvostus-
ta. Suomenhevonen ja sen ympärillä järjestettävä toiminta on parhaimmillaan elävän kulttuuriperinnön
säilyttämistä. Suomenhevonen on maailman monipuolisin hevosrotu, monelle tärkeä harrastus- ja kilpakump-
pani ja sen vaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan ja elinkeinotoimintaan”, kommentoi
jalostusjohtaja Minna Mäenpää Hippoksesta.
”Suomenhevonen on ikoni, ja tämä oli meille ainutlaatuinen tilaisuus tuoda kansallisaarteemme merkitystä
ja arvokkuutta visuaalisesti esille”, sanoo Tuomas Kinnunen visuaalisen ilmeen toteuttaneesta mainostoimis-
to Vaganzasta.

Kuva: Poutatuuli, Annika Mäki