Tänä talvena talvirenkaat voidaan vaihtaa alle ensimmäistä kertaa säiden, eikä vain kalenterin perusteella. Uuden 1.6.2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää marras-maaliskuun aikana. Vaikka uusi laki antaakin lisää vapautta rengasvalintojen suhteen, niin se tarkoittaa myös entistäkin huolellisempaa kelien seurantaa, jotta liikenne sujuu turvallisesti.
Aikaisemmin talvirengaspakko oli säästä tai kelistä riippumatta joulu-helmikuun välinen aika. Nyt henkilöautossa, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia sekä pakettiautossa on käytettävä Suomessa talvirenkaita 1.11. – 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Talvirengasvaatimus koskee myös erikoisautoja, moottoripyöriä, mopoja ja kolmi- ja nelipyöriä sekä perävaunuja, joiden luokittelu- tai kytkentämassa on yli 0,75 tonnia ja enintään 3,5 tonnia.
Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3,0 mm. ”Renkaiden kunnolla on suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen. Kulutuspinnan lisäksi on syytä kiinnittää huomiota renkaiden ikään ja nastarenkaissa jäljellä olevien nastojen määrään ja kuntoon”, sanoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.
”Vakavimmissa talvikelionnettomuuksissa nastarenkaiden heikkokuntoisuus tai renkaiden soveltumattomuus talvikeleihin myötävaikutti joka viidennessä tapauksessa”, painottaa OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.
”Ajoneuvolain mukaan ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan haltija sekä ajoneuvon kuljettaja ovat vastuussa siitä, että liikenteeseen käytettävä auto on liikennekelpoinen. Käytännössä on siis kuljettajan vastuulla, että talviolosuhteissa autossa on talvirenkaat”, tarkentaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.
Sää- ja keliperusteisuus talvirenkaiden käyttöönotossa merkitsee kuljettajalle entistä tarkempaa ajo-olosuhteiden seurantaa
Ilmatieteen laitos antaa varoituksia säästä ja kelistä johtuvista heikentyneistä liikenneolosuhteista pääteillä. Varoitusluokkia on kolme: normaali ajokeli (vihreä, eli ei varoitusta), huono ajokeli (keltainen) ja erittäin huono ajokeli (oranssi). ”Alemmalla tieverkolla ja katuverkostolla keliolosuhteet voivat kuitenkin olla hyvinkin erilaiset, eikä Ilmatieteen laitoksen varoituksissa oteta kantaa niillä vallitseviin olosuhteisiin”, korostaa Ilmatieteen laitoksen Turvallisuussääpäivystyksen ryhmäpäällikkö Henri Nyman.
Ajokelivaroituksen laativa meteorologi ottaa tilanteessa huomioon sään aiheuttamia vaikutuksia, joten vuorokauden- ja vuodenajalla sekä alueella on merkitystä varoitukseen. Tämän seurauksena esim. syksyllä ja alkutalvella jo pieni lumisade tai paikallinen musta jää voi johtaa varoitukseen, mutta keskitalvella, kun tiet ovat osin jo valmiiksi lumi- tai jääpolanteisia, ei varoitusta kevyestä lumisateesta anneta vaan tällöin on voimassa ns. normaali talvikeli.
”Renkaiden kanssa onkin syytä olla erityisen tarkkana, jotta talvioloissa liikenne sujuu kaikkien kannalta turvallisesti. Ennakoinnilla on tässä iso rooli ja talvirenkaat on syytä vaihtaa ajoissa alle. Päivittyvää tieliikenteen tilannetietoa kannattaa myös seurata Liikennetilanne-palvelusta, josta näkee paitsi paikkakuntakohtaiset ajokelit, niin myös esimerkiksi liikennemäärät, talvikunnossapitotiedot, kelikamerakuvat ja tiesääasematiedot. Palvelu on saatavissa ilmaiseksi myös mobiilisti”, muistuttaa tieliikennekeskuksesta yksikön päällikkö Jani Laiho.
Valvontatilanteessa talviolosuhteet määrittelee poliisi. ”Silloin kun on liukasta, ei kesärenkailla saa ajaa”, toteaa poliisitarkastaja Heikki Ihalainen. ”Aamulla ei kannata lähteä ajamaan kesärenkailla, jos päivällä on odotettavissa lumisadetta tai muuten liukasta keliä. Jos liukas keli jälleen kerran yllättää, niin ilman talvirenkaita ei tietenkään pidä lähteä ajamaan esimerkiksi takaisin kotiin”, muistuttaa Ihalainen.
Lähde: Traficom