Verohallinto alkaa palvella Lahdessa etäyhteydellä maaliskuun alusta lähtien. Etäpalveluun pitää varata aika Verohallinnon puhelinpalvelusta.
Verohallinnon etäpalvelu on avoinna torstaisin klo 9−12 ja 13−16.
Etäpalvelu tarkoittaa sitä, että palvelupisteessä ei ole paikalla virkailijaa vaan asiointitilanne hoidetaan siellä etäyhteydellä. Etäpalvelussa asiakas muodostaa kuva- ja ääniyhteyden Verohallinnon virkailijaan. Asiakas varaa ajan soittamalla Verohallinnon puhelinpalveluun. Jos asia ei ratkea puhelimessa, virkailija varaa asiakkaalle etäpalveluajan.
Verohallinto on siirtynyt etäpalveluun laajasti viime vuoden aikana, ja tänä vuonna etäpalvelu laajenee ympäri Suomen. Läsnäpalvelua tarjoavat käyntiasiointipisteet keskitetään kahdeksaan maakunnalliseen keskukseen.
Asiakaskokemusjohtaja Marja Koskimäki kertoo, että palaute etäpalvelusta on ollut pääasiassa hyvää.
– Sekä etäpalvelua tekevät asiakasneuvojat että asiakkaat ovat omaksuneet uuden toimintatavan hyvin. Asiakkaat ovat olleet positiivisesti yllättyneitä siitä, miten helposti asioiden hoitaminen etäyhteydellä onnistuu, Koskimäki kertoo.
Etäpalvelun etu on se, että se mahdollistaa erityisesti digitaidottomien asiakkaiden tuetun asioinnin ilman huolta omista laitteista. Lisäksi sen avulla voidaan asiakkaalle tarjota virkailijakontakti niilläkin paikkakunnilla, jossa käyntiasioinnin ylläpitäminen ei enää ole mahdollista.
– Vallitsevassa taloustilanteessa meidän on priorisoitava palvelujamme ja säädettävä palvelutasoamme. Siksi etäpalvelun laajentaminen uusille paikkakunnille on luontevaa, Koskimäki sanoo.