Lahden keskustaan suunnitellaan pysäkkikokeilua. Kokeilussa rakennettaisiin uusi pysäkkikeskus, joka muodostaisi Vesijärvenkadun ja Aleksanterinkadun kulmaan selkeän solmukohdan bussilinjoille. Osa bussilinjoista kulkisi jatkossa Vesijärvenkatua pitkin kiertämättä toria. Kokeilun tavoitteet, mahdolliset hyödyt ja käytännön toteutus esiteltiin lahtelaisille asukasillassa Palvelutorin Lava-tilassa maanantaina 27.10.2025
Kokeilu voisi käynnistyä elokuussa 2026, mikäli kaupunkiympäristölautakunta tekee myönteisen päätöksen marraskuussa.
Kokeilulla selvitetään järjestelyn toimivuutta ja matkustajien kokemuksia
Kokeilulla pyritään sujuvampiin ja nopeampiin bussireitteihin, sekä matka-aikojen lyhenemiseen, jotta joukkoliikenne olisi houkutteleva vaihtoehto entistä useammalle. Ajokilometrien ja kustannusten vähentäminen tuo säästöjä, mikä tekee mahdolliseksi säilyttää nykyinen palvelujen taso pienemmillä resursseilla. Samalla halutaan parantaa keskustan viihtyisyyttä ja vähentää liikenteen melua torin alueella.
Kyseessä olisi määräaikainen, enintään kolmivuotinen kokeilu, jonka aikana kerättäisiin palautetta ja seurattaisiin vaikutuksia. Kokeilu voidaan purkaa, jos se ei toimi toivotulla tavalla.
Kokeilun osalta tarkempaa reittisuunnittelua ei ole vielä tehty. Jos pysäkkikokeilu päätetään käynnistää, alkaa Lahden seudun liikenne LSL valmistella linjojen tarkempaa suunnittelua. Esitys pyritään viemään joukkoliikennelautakunnan päätettäväksi vielä tämän vuoden aikana. Suunnitteluvaiheessa linjoista tullaan vielä kysymään erikseen palautetta, jotta saadaan toimivin ratkaisu.
Keskustelussa korostui huoli liikuntarajoitteisten pääsystä kauppatorille
Asukasiltaan osallistui noin 60 lahtelaista paikan päällä ja noin kymmenen etänä. Tilaisuudessa keskustelu kävi vilkkaana. Yleisö toi esiin sekä kannustavia että kriittisiä näkökulmia.
Moni piti tärkeänä, että torille pääsee bussilla jatkossakin eri puolilta kaupunkia. Ikäihmisten sekä liikuntarajoitteisten mahdollisuudet päästä torille herättivät kysymyksiä, kun osa linjoista ei enää kulkisi torin kautta. Kulkemisen esteettömyydestä kannettiin huolta, ja siitä, pääsevätkö “huonojalkaiset” jatkossakin torille, mikä nähtiin tärkeänä sosiaalisten kohtaamisten paikkana.
Myös katujen ja pysäkkien esteettömyys ja turvallisuus nousivat esiin. Yleisöstä toivottiin, että näkövammaisten ja apuvälineitä käyttävien liikkuminen uusilla pysäkeillä sekä turvallinen kadun ylitys vilkkaalla Vesijärvenkadulla huomioidaan suunnittelussa.
Lisäksi keskusteltiin siitä, miten uudet pysäkkijärjestelyt vaikuttavat kaupallisten palveluiden saavutettavuuteen ja torin elävyyteen. Osa osallistujista pelkäsi, että tori hiljenee entisestään, jos linja-autoliikenne vähenee. Vesijärvenkadun mahdollinen ruuhkautuminen ja yksityisautoilun sekä bussiliikenteen yhteensovittaminen uusilla pysäkeillä arveluttivat.
Tilaisuudessa tuotiin esiin myös kokeilun mahdollisia hyötyjä ja myönteisiä puolia. Esimerkiksi pohjoisessa Lahdessa asuville sekä opiskelijoille kokeilu nähtiin mahdollisuutena nopeuttaa matkoja ja luoda sujuvampia yhteyksiä esimerkiksi korkeakoulukampukselle. Kokeilu myös nopeuttaisi joukkoliikenteellä asiointia eteläisen Lahden kaupoissa.
Myös keskustan viihtyisyyden parantaminen nousi esiin. Torin bussiliikenteen rauhoittumisen koettiin lisäävän keskustan vetovoimaa sekä parantavan mahdollisuuksia kehittää toria keskustavisiossakin esitetyn toiveen mukaisena viihtyisänä paikkana, jossa on mukava viettää aikaa. Kannatusta saivat myös kokeilun määräaikaisuus ja mahdollisuus palauttaa järjestelyt ennalleen, mikäli kokeilu ei toimi toivotulla tavalla.
 
				