Koiviston Auto perustettiin vuonna 1928 Etelä-Karjalassa Koiviston
kunnassa. Liikevaihto 169 miljoonaa, työllistää 230 työntekijää.
Kotipaikka Lahti. Ei tarvittu kristallipalloa, eikä ennustajan lahjoja
kun tämän huonon uutisen luki. Koiviston Auto myydään Capmanille, joka
ei ole liikennöitsijä, vaan sijoitusyhtiö, joka mahdollisesti pilkkoo
koko yhtiön ja myy paloina halukkaille, joita ei kylläkään ole ainakaan
täällä koti Suomessa liiemmälti tarjolla.
Siinä samassa menee Onnibus liikenne.
Ei varmastikaan ole ainoa uhraus jonka joudumme tekemään? Jos ja kun
toimintaa jatketaan, joko kiinalaissijoittajien tai muiden toimesta,
alkaa välittömästi kysely kunnan tuesta tai valtiovallan tuesta, että
toimintaa voidaan jatkaa. Mistä tämä kaikki johtui? Vaadittiin EU-alueen
puhtainta toimintaa, siinä ei riittänyt enää Koiviston Autonkaan
huippuunsa kehitetyt suunnitelmat, kun busseja tarvittiin puolet lisää
ja toinen mokoma kuskeja, että saadaan sähköbussit talleille
ladattavaksi. Ja kaiken lisäksi tulivat pakkaset lisäämään kulutusta ja
lyhentämään ajoaikoja.
Eikä tämä tähän jää. Sähkön hinnat ovat pilvissä, eikä ropelit pyöri,
sama juttu kennot on lumen peitossa.
Onneksi yksi ydinvoimala saadaan käyntiin, vaikka se on kylläkin sitten
taas oma tarinansa.
Seuraavaksi ollaan kus… ruokahuollon kanssa. Kasvihuoneet kuluttavat
energiaa ja hinta muodostuu kurkulla, tomaatilla, salaatilla jne.. sen
mukaisesti. Kannattaa olla EU-alueen ykkösmaa pyrkimyksissä
ilmastomuutosta vastaan. Ok, jos siihen on varaa niin siitä vaan, mutta
kun tutkimukset osoittavat, ettei Suomen toimilla ole millään
mitta-asteikolla juurikaan mitään merkitystä.
Raimo Jokinen